,

,

.


web stats

.

.

Khamis, 26 Jun 2014

Lawatan ke Capetown/Tempat Menarik




Pada akhir tahun 2013 yang lepas,Kami telah mengadakan lawatan kerja ke Capetown,Soul Africa bersama-sama rakan kerja yang lain.

CAPE TOWN adalah yang paling cantik, yang paling bandar romantis dan paling banyak dikunjungi selatan Afrika. Malah, beberapa pusat-pusat bandar di mana-mana dapat menandingi suasana di sepanjang pergunungan Semenanjung Cape tulang belakang, yang slaid ke dalam Lautan Atlantik. Setakat ini yang paling menarik  dan terkenal  pemandangan adalah Table Mountain, kerap diselubungi oleh awan, dan penternakan dari tengah-tengah bandar. 

Beribu-ribu orang di seluruh dunia mengundi dan pada 11 November 2011, Table Mountain telah dipilih diantara New7Wonders of Nature. Anda boleh sampai ke bahagian atas ikon yang paling terkenal di Cape Town dalam hanya lima minit dengan mengambil kereta kabel, atau menghabiskan bahagian yang lebih baik daripada hari anda mendaki.

Table Mountain Cableway, yang ditubuhkan pada tahun 1929, mengambil pelawat ke atas dalam salah satu daripada dua kereta kabel, masing-masing dengan berputar lantai dan tingkap besar untuk memastikan pandangan anda semasa dalam perjalanan hampir sebagai menakjubkan seperti yang di sidang kemuncak itu. Kereta kabel berlepas setiap 10 hingga 15 minit. 





Pandangan Singa Ketua dari kabel jalan Table Mountain, ihsan Mikkelz di Flickr. 
Dari puncak Table Mountain, terdapat pemandangan indah pusat bandar Cape Town, pinggir bandar sekitarnya dan Lautan Atlantik. Tanda memandangkan termasuk Stadium Cape Town, Pulau Robben dan pantai Camps Bay.








Salah satu spesies indah Protea, bunga kebangsaan Afrika Selatan, yang boleh didapati di atas gunung  Table Mountain dikenali dengan kekayaan biodiversiti dan rumah kepada lebih daripada 1 500 spesies tumbuh-tumbuhan (lebih daripada bilangan yang terdapat di seluruh keseluruhan Kepulauan British), kebanyakan mereka Fynbos, yang membentuk salah satu tumbuhan enam di dunia Kerajaan-kerajaan semua dengan sendiri. Pada ketika tertinggi, Table Mountain sampai 1 085m (560ft 3) dan memberikan pemandangan sepanjang jalan ke Pulau Robben dan seterusnya.






Bangunan Cape Point

Cape Point, hujung yang paling selatan-barat Afrika, adalah pemandangan yang menakjubkan, yang diliputi dalam Fynbos endemik dan rumah ke teluk yang menakjubkan, pantai dan bukit-bukau dan lembah hijau, hanya 60km di luar Cape Town. 





Cape Malay Cuisine

Rahsia untuk rasa tersendiri masakan Cape Melayu adalah campuran yang teliti rempah - yang paling penting adalah kunyit - dimasukkan ke dalam pelbagai hidangan tradisional yang lazat. 

Pengaruh Cape Melayu boleh dikesan kembali ke hari-hari awal Afrika Selatan, apabila Syarikat Hindia Timur Belanda diperlukan stesen peruntukan untuk membekalkan kapal terikat untuk Malaysia. 

Jan van Riebeeck mendarat di Cape pada 1652 dan menubuhkan sebuah ladang untuk menyediakan sayur-sayuran segar dan daging bagi kapal-kapal pembundaran Cape. 


Buruh yang diperlukan untuk perusahaan supaya kapal-kapal Belanda yang dicapai hamba dari Sumatera, yang kemudiannya dikenali sebagai Melayu Cape. Mereka membawa bersama mereka budaya yang unik, tradisi, resipi dan rempah mereka, seperti bawang putih, halia, cili, bunga lawang, barishap (Adas), jeera (jintan putih), koljander (ketumbar biji), daun bay, buah pelaga, bunga cengkih, dhania (ketumbar daun), biji sawi, allspice, pudina, halba, kunyit, buah pala dan asam jawa. 


Beberapa contoh masakan Cape Melayu yang telah terselamat untuk menggoda selera untuk hari ini termasuk smoorsnoek - Snoek dimasak di atas api atau simmered dengan bawang dan tomato; oumens Onder kombers mati (orang lama di bawah selimut) - Patties daging dibungkus dalam daun kubis; denningvleis - kaki dimasak perlahan kambing dengan cili, rempah dan cuka; dan bobotie - daging cincang gulung dengan bawang, sultana, badam, daun bay dan rempah, mendahului dengan kastard telur.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan